Untitled Document
Fremsiden | Om Båten| Fast mannskap| Turer | Kart | Bilder | Media | Linker | Kontakt oss | EN

Skottland med Caledonian Channel og Orkenøyane 2007

I år gikk turen meir på sørvest, vi holdt 244 grader fra Sognesjøen mot Inverness. Turen dit var på 411 nautiske mil og det tok 60 timar. Etter at vi hadde lagt bak oss Caledonian Channel tok vi turen ned til Oban før vi segla nordover. Inner Hebridies eller vestkysten av Skottland var et nydelig område. Nirvana passerte 10000 nautiske mil rett før Kirkwall på Orkenøyane. Vi motorsegla over nordsjøen i svak nordlig vind og var heime i Høyanger etter tre veker og 1067 nautiske mil. Les loggen

Færøyane og Shetland 2006

Havseglasen i år gikk direkte fra Høyanger til Torshavn på Færøyane, ein tur på 384 nautiske mil. Den tok oss 60 timar. Etter ei veke gikk seglasen til Lerwick på Shetland, gjennom Yell Sound, distanse 216 nautiske mil. Det brukte vi 40 timar på. Etter ei par dagar i Lerwick segla vi 231 nautiske mil til Høyanger på 34 timar. Totalt vart denne seglasen på 831 nautiske mil. Les loggen | Sjå bilder frå turen

Shetland 2005

Nirvana tok turen over Nordsjøen igjen lørdag 11.06.05 i strålande vær. Vi satte seil ved Rutletangana og segla helt til Bressey uten motor. Snittfarten var 8 knop fra Ytre Sula til Bressey. Tilbake turen gikk i skodde og lite vind helt til Troll, da vi fikk sørlig frisk bris og skodda letta. Totalt logga vi 472 nautiske mil på denne turen. Ankomst Høyanger mandag den 20 ende juni. Les mer om turen her….. | Sjå bilder frå turen

Svalbard 2004

Dette var Nirvana`s første langtur. Da klokka hadde passert midnatt og fredag hadde blitt lørdag den 3. juli satte vi av gårde fra Høyanger klokka 00:05. Lørdag den 11. september klokken 19:30 var vi tilbake i moloen, og 3700 nautiske mil var tilbakelagt. Les loggen til Svalbard med bilder | Sjå kortfilm frå turen | Sjå Bilder frå turen

Shetland 2003

Dette var en test tur med en ikke helt ferdig båt. Vi var fire søskenbarn som seilte over i slutten av juni. En fin seilas til Lerwick i nordøst bris. Tilbake turen ble friskere med nordøst kuling og en del sjø. Med to rev i storen og fokk hadde vi en snittfart på seks knop. Vi klarte ikke å holde inn Sognefjorden og ankom Norge ved Marsteinen.
Turen gikk fint. En del overvann resulterte i lekkasjer som nå er tett. For eksempel var luka akter lekk pga manglende pakning.

Holland � Norge 2001

Etter maling ble Nirvana sjøsatt 13. januar 2001 i Sneek. Det var en kald dag med rim og frost. Med god hjelp av mine hollandske venner Ruud og Francis gikk vi for egen maskin ned til Lemmer. I Lemmer hadde isen alt lagt seg i havna. Vi var ventet av seilmaker De Vries, og de hadde sent ut en båt for å bryte is som da var ca en tomme tykk. Likevel var det et fryktelig bråk da baugen på Nirvana møtte sin første is � riktignok bare en sentimeter tykk.
Det var ikke en dag for tidlig; ikke lenge etter kunne vi gå rundt båten. Riggingen gikk helt etter planen enda det var første gang De Vries rigget en båt i januar.
Da havna ble isfri kom Dick Zaal om bord for jomfru tur over til Hoorn. Her ble Nirvana liggende til starten av mai.
S/Y Ran med Francis og Ruud loset oss ut til Harlingen hvor Nirvana ble toll klarert. Hjemturen startet i nordlig kuling og lite gunstige værmeldinger. 20 nautiske mil av land snudde vi og seilet inn til Vlieland hvor vi ventet på været i to dager.
Utstyret for overseilingen var ganske provisorisk; en GPS montert ute, et kompass som var 30 grader feil, dørkplater i salongen som var festa med strips, en gassprimus tapet til mastefeste, to madrasser, noen kanner vann, en WC midt i akter kabinen og ei plate med et bryterpanel.
Etter 56 timer under seil og motor ble Nirvana tollet inn i Stavanger, ankomst Høyanger var den 17. mai.

Untitled Document Siden er designet av Leif Erik Bergum ([email protected])